Social media speelt een steeds belangrijkere rol bij het werven en inhuren van personeel. Dat is ook niet zo gek, want door het bereik dat met social media mogelijk is ontstaat er een ruimere kaartenbak voor u om kandidaten uit te halen. Hieronder vindt u enkele belangrijke do’s en dont’s die u helpen om social recruitment goed in te zetten.
15 mei 2019 in BlogDo’s
1. Employer branding steeds belangrijker
Potentiële kandidaten volgen uw bedrijf steeds vaker online. Op die manier willen ze zich graag een beeld vormen over het bedrijf. Wanneer uw bedrijf online goed vindbaar is en een positief beeld achterlaat kan dit ervoor zorgen dat een kandidaat uiteindelijk besluit te solliciteren op een openstaande vacature in uw organisatie.
Door uzelf als aantrekkelijke werkgever te positioneren kunt u enerzijds uw naamsbekendheid verhogen en anderzijds daarmee openstaande vacatures opvullen.
Uit onderzoek van Mr. Work blijkt dat bedrijven voornamelijk actief zijn op LinkedIn (92%) en Facebook (72%). Daarnaast maken organisaties gebruik van Werving & Selectie bureaus (69%).
Bron: Mr Work
2. Toename van video, chatbots en berichtenapps
Hoewel online allerlei informatie over kandidaten kan worden gevonden, mag de persoon achter het CV niet worden vergeten. Een LinkedIn profiel kan een eerste indruk geven, maar dit vertelt nooit het hele verhaal. Daarom zetten steeds meer bedrijven in op het gebruik van video, chatbots en berichtenapps . Door kandidaten een sollicitatievideo van zichzelf te laten opnemen krijgen recruiters en HR professionals een duidelijker beeld van de kandidaat. Chatbots en berichtenapps worden steeds vaker ingezet om in direct contact te staan met potentiële kandidaten. Dit helpt hen een representatief beeld te vormen van een kandidaat. Het betrekken van kandidaten bij uw organisatie wordt dus steeds belangrijker om op in te zetten.
Dont’s
1. Kandidaten werven zonder een gedegen social media strategie
Om social recruitment succesvol in te zetten is het van belang om te weten dat niet alleen HR professionals en recruiters online screening toepassen. Potentiële kandidaten gaan online ook op zoek naar informatie over uw organisatie. Wanneer er net zoals bij onvolledige of niet ingevulde LinkedIn profielen van kandidaten, online weinig informatie over uw organisatie te vinden is kan dat een reden zijn voor kandidaten om af te haken. Het opstellen van een gedegen social media strategie is essentieel voor het vinden van talent.
2. Niet investeren in online netwerken
Potentiële kandidaten betrekken bij uw organisatie wordt steeds belangrijker. Ook wanneer ze nog niet specifiek op zoek zijn naar een baan. Online netwerken speelt hierin een belangrijke rol. Het biedt namelijk de mogelijkheid interessante relaties te leggen met potentiële kandidaten (voor de toekomst). Wanneer hier niet in wordt geïnvesteerd is het veel lastiger geschikt personeel/ambassadeurs te vinden voor uw organisatie.
3. Generieke berichten plaatsen
Een geschikte kandidaat vinden voor een openstaande vacature is niet altijd gemakkelijk. Om de kans zo groot mogelijk te maken is het van belang om de vacature op de goede plekken uit te zetten. Het plaatsen van generieke berichten is niet aan te raden. Beter is om de boodschap specifiek af te stemmen op de doelgroep die u wilt bereiken.
Bent u tevreden met onze service? Laat het ons weten via een recensie op Google Mijn Bedrijf. Klik daarvoor HIER
Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.
Lees ons privacy statement voor meer informatie.