Blog

Flexibility Nieuwsupdate 12-6

Minder zorgen bij ondernemers, werknemers wisselen minder snel van baan, flexwerk blijft belangrijk, aantal ontslagen alsnog beperkt en recruitment marketing was nog nooit zo goedkoop!

12 juni 2020 in Nieuws
Flexibility Nieuwsupdate 12-6

Minder zorgen bij ondernemers

Steeds meer ondernemers kijken positief naar de overlevingskansen van hun bedrijf, zo meldt het CBS. Het aantal ondernemers dat denkt bij aanhoudende coronacrisis nog minimaal een jaar te bestaan is in mei flink toegenomen ten opzichte van april.

In de detailhandel is het vertrouwen onder ondernemers het sterkst toegenomen. Waar in april slecht 9 procent dacht het nog minimaal een jaar te kunnen volhouden, is dit in mei al gestegen naar ruim 65 procent. Versoepelingen van de coronamaatregelen spelen hierin waarschijnlijk een belangrijke rol. Ook in de IT-dienstverlening ( en schoonmaaksector is het vertrouwen flink gestegen t.o.v. april. Toch geldt dit nog niet voor alle branches. Het vertrouwen nog minsten een jaar voort te blijven bestaan was in mei het laagst binnen de luchtvaart (2%), de kansspelen en loterijen (6%) en de reisbranche (10%).

Dit jaar niet meer wisselen van baan

Door de coronacrisis staat de arbeidsmarkt behoorlijk op de rem, blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank (in samenwerking met Motivaction) onder ruim 1000 Nederlanders. 3 op de 4 werkenden zegt dit jaar niet meer naar een andere baan uit te kijken. Slechts 8 procent durft het momenteel aan wél om zich heen te kijken. Ongeveer een kwart overweegt zich om- of bij te scholen. Mensen in loondienst zijn door de omstandigheden rondom corona minder geneigd naar ander werk te kijken. Dit bleek ook uit het zoekvolume naar vacatures op Google, wat in maart met 30 tot 40 procent terugliep. Inmiddels is er voorzichtig weer een stijging in zoekresultaten, maar dat zijn vooral degenen die door de coronacrisis hun baan zijn verloren zoals werknemers en flexwerkers in getroffen sectoren als de horeca.

Flex blijft belangrijk, juist in deze crisis!

Veel bedrijven zijn in zwaar weer gekomen door de coronacrisis. Twee maanden geleden zaten we nog op een werkloosheidspercentage van 2,9 procent, het laagste percentage ooit gemeten! En nu, 2 maanden later, zitten er ruim 1,8 miljoen ‘verborgen werklozen’ in de NOW-regeling. De coronacrisis gaat gepaard met berichten over hoe slecht ‘flex’ wel niet is en hoe kwetsbaar flexwerkers zijn. Zij zijn immers de eerste die er uit vliegen bij bedrijven als er bezuinigd moet worden.

“Wat deze crisis juist laat zien, is hoe belangrijk de flexibele inzet van personeel voor bedrijven is. Een vaste baan voor iedereen kán niet en past niet bij de dynamiek van bedrijven. Bovendien drukken de risico’s en verantwoordelijkheden van het vaste contract ook zwaar op ondernemers. Zeker de kleinere bedrijven kunnen hierdoor in de problemen komen. Wat we wel moeten doen, is bepaalde zaken rond flex anders en beter organiseren, opdat flexwerkers niet per definitie de meest kwetsbaren op de arbeidsmarkt zijn”, aldus Jacco Vonhof (voorzitter MKB Nederland).

Aantal ontslagen beperkt

Werknemers met een vast contract blijven tot nu toe grotendeels buiten schot, zo meldt het NOS.

Werkgevers hebben “nog niet” gesneden in het eigen personeelsbestand. Dit komt mede doordat de overheid via de NOW-regeling veel salariskosten op zicht neemt. Veel bedrijven maken hier dan ook gebruik van. Maar we zijn er nog lang niet. Rabobank verwacht met name in de tweede helft van dit jaar faillissementen en reorganisaties. Bedrijven zullen dan waarschijnlijk als eerste bezuinigen op flexwerkers en zzp’ers. Wanneer de crisis langer aanhoudt dan komen mensen met een vast contact mogelijk ook in beeld.

Recruitment marketing: nog nooit zo goedkoop!

In crisistijd houden veel bedrijven de vinger op de knip als het gaat om recruitment marketing. Erg zonde! Want contact maken met je doelgroep was was eigenlijk nog nooit zo goedkoop als nu. Tijd voor recruiters dus om juist nú talentpools op te bouwen en te investeren in recruitment marketing.

Op dit moment zijn de clicks de helft van de prijs en converteren ze twee keer zo veel. Zo blijkt uit onderzoek van OnRecruit. Ideale tijd dus om aan de slag te gaan met e-commerce principes. Mensen zijn momenteel langer en meer over de dag verspreid online, en zijn serieuzer in de zoekopdrachten. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om bijvoorbeeld contactgegevens achter te laten. Zorg ervoor dat je de mensen die al in je database zitten ook blijft retargetten. Uit het verleden is gebleken dat bedrijven die in crisistijd zijn blijven adverteren daar na de crisis veel profijt van hebben gehad.


Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Bekijk de desktop versie van onze website.

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk