Het sollicitatieproces wordt alsmaar meer online uitgevoerd. Kandidaten solliciteren online op een vacature en mailen hun cv door in een oogwenk. Vervolgens wordt er een sollicitatiegesprek ingepland dat dus ook steeds meer online doorgaat in programma’s zoals Microsoft Teams. Een op een gesprekken op kantoor vallen weg, we zien dat vooral de huidige generatie naar online gesprekken neigt en de traditionele cv en motivatiebrief verdwijnen.
Ook al worden online processen verkozen boven de traditionele processen, betekent dit niet dat deze verleden tijd zijn. Het cv en de motivatiebrief zijn nog steeds in gebruik en bewezen effectief. Hierbij kijken we voornamelijk naar de oudere generatie, maar toch ook een klein percentage bij de huidige generatie maakt hier nog gebruik van.
Traditionele processen spelen in op het persoonlijk aspect van solliciteren. Als je kennismaakt met een persoon, heb je face2face toch net een iets grotere connectie dan online. Dit maakt het voor recruiters ook makkelijker om iemand goed in te kunnen schatten. Het nadeel hiervan is dat bij traditionele processen vooroordelen kunnen ontstaan, ook niet intentioneel. Beide processen zullen zowel voor- als nadelen met zich meebrengen.
Online solliciteren is zeker niet ongekend, vacatures verschijnen online en het sollicitatiegesprek volgt bijna onmiddellijk. Het voeren van een online sollicitatiegesprek gebeurt steeds meer en dit voornamelijk bij de huidige generatie. Het komt beter uit in de planning, makkelijker voor als men geen vervoer heeft, etc.
Een volgende stap binnen het online sollicitatiegesprek is de opkomst van het “Metaverse”. Nog steeds een concept in wording maar een eerste versie staat op de markt ‘Uniqueverse’ van Unique.
Het concept van een Metaverse is het creëren van een virtuele wereld waaraan kandidaten kunnen deelnemen door het aanmaken van een persoonlijke avatar. Bij het aanmaken van deze avatar geef je een e-mailadres op waar je profiel aan is gelinkt. Nadien kan je de avatar stylen naar persoonlijke voorkeur en beslis je over een naam. Als laatste stap krijg je enkele dillema’s voorgeschoteld die je profiel compleet maken en waarna je aan de slag kunt.
Het doel van deze virtuele wereld is dat kandidaten spontaan kunnen solliciteren bij recruiters zonder dat ze hun naam moeten vermelden en/of hun uiterlijk moeten tonen. Deze manier van werken zorgt ervoor dat er 100% wordt gefocust op de talenten van de kandidaat zonder eventuele (intentionele) vooroordelen.
Er zijn zelfs al enkele uitzendbureaus die bezig zijn met het ontwikkelen van hun eigen Metaverse. Deze online wereld zou kandidaten dus de mogelijkheid moeten geven om te solliciteren bij echte werkgevers op echte banen, in een ‘neppe wereld’.
Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.
Lees ons privacy statement voor meer informatie.