Blog

Flexibility gaat door!

Het coronavirus zorgt voor veel spanning en onzekerheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor ziet de arbeidsmarkt er plotseling heel anders uit. In de ene sector valt het werk stil, maar in andere sectoren is de behoefte aan personeel groter dan ooit. Dat laatste is bijvoorbeeld duidelijk te zien bij onze ziekenhuizen, supermarkten, pakketbezorgers en in sommige klantcontactcentra of ICT-helpdesks. Ook in deze tijd zet Flexibility alles op alles om haar klanten en kandidaten te helpen. Hoe wij dat doen? We vragen het onze ondernemers:

07 mei 2020 in Blog
Flexibility gaat door!
Maeyke Verdonck (Flexibility Breda):

“Het overviel ons allemaal”. Begin maart paniek bij onze klanten, het virus was er, maar vooral hoe gaan we dit doen? Thuiswerken, ja maar dan wel eerst voor onze vaste medewerkers…. Dus flexkrachten konden (voorlopig) naar huis. Bedrijven waren druk met het inrichten van de thuiswerkplekken, het indienen van de NOW regelingen en vooral het volgen van het nieuws. Uiteraard mochten nieuwe werknemers niet starten… niemand had tijd om ze in te werken en hoe dan? Alle HR afdelingen en bedrijven druk druk druk… acute vacature stops want niemand wist waar dit naar toe ging?

En ja, dan ben je dus een kleine ondernemer in de arbeidsbemiddeling. Mijn business viel binnen twee weken helemaal weg, en wat doe je dan?

  • Ja, je houdt contact met klanten, probeert ze te helpen met de juiste informatie omtrent regelingen en mogelijkheden..
  • Ja, je bent begripvol, dus je snapt waarom de kandidaat niet mag beginnen..
  • Ja, je bent flexibel dus de ingeplande sollicitatiegesprekken cancel je..
  • Ja, je bent een luisterend oor voor al die kandidaten die dit overkomt..
  • Ja, je zit bovenop het nieuws...
  • Ja, je blijft communiceren, als een soort van bestaansrecht?
  • Nee, mijn bestaansrecht verleen ik aan mijn dienstverlening, juist nu!

En nu is het mei, we zijn acht weken verder. Het blijft spannend, elke dag weer.

  • Ja, ik werk nog steeds vanaf de keukentafel..
  • Ja, ik heb de TOZO regeling moeten aanvragen..
  • Ja, ik heb veel Skype interviews afgenomen..
  • Ja, ik heb de afgelopen twee weken bijna 10 sollicitatiegesprekken kunnen inplannen
  • Ja, ik heb inmiddels de eerste plaatsing..
  • Ja, ik heb concreet zicht op nog een plaatsing..
  • Ja, ik heb toch weer een vacature meegekregen van een trouwe klant..

Ja, als ondernemer móet je door!

Flexibility gaat door, altijd en zeker nu!

Stephanie Barnes (Flexibility Bergen op Zoom – Roosendaal – Tholen):

“De wereld is drastische veranderd”. Het Coronavirus heeft de wereldeconomie en de arbeidsmarkt in zijn greep. Het aantal vacatures is in een vrije val, veel mensen zijn (tijdelijk) werkloos. Veel bedrijven vechten om te overleven. Is het in dit geval logisch om in tijden als deze aan employer branding en candidate experience te denken?

Laat ik allereerst zeggen dat het volkomen begrijpelijk is dat bedrijven en organisaties in deze hectische periode misschien minder of misschien helemaal geen aandacht hebben voor employer branding of de candidate experience. Kans dat talent uit eigen beweging het bedrijf verlaat is ineens veel kleiner geworden. Echter zijn er 3 belangrijke redenen waarom employer branding juist nu niet stil moet staan en genegeerd moet worden.

Employer branding gaat niet alleen over werving en behoud; het gaat om betrokkenheid en het is precies deze betrokkenheid die in tijden als deze zwaar worden getest. Alles wat de betrokkenheid van de medewerkers en sollicitanten ondersteunt is nu belangrijk. Bovendien is employer branding een proces dat veel tijd nodig heeft om resultaten te genereren. Consistentie is hier de belangrijkste term. Als je employer branding en candidate experience gedurende deze hele periode volledig negeert, onderbreek je het proces, wat betekent dat je later gedwongen zult worden om het opnieuw op te bouwen vanaf een lager niveau. Om nog maar te zwijgen van het verlies van vertrouwen en geloofwaardigheid als gevolg van niet-vervulde beloften. Elk bedrijf dat sterk wil zijn in een tijd dat de arbeidsmarkt zichzelf hervormt, kan zichzelf simpelweg niet toestaan niets te doen aan employer branding. En als originele beloften niet kunnen worden nagekomen vanwege de druk veroorzaakt door het coronavirus, moeten nieuwe, gewijzigde beloften worden geformuleerd en gedeeld met medewerkers.

Conclusie: het valt niet te ontkennen dat deze crisis een enorme impact zal hebben op de werkgeversmerken van bedrijven. Maar juist nu bedrijven die starten of blijven bouwen aan hun merk en personeelsinzet zullen de arbeidsmarkt overwinnen en sterk blijven.

Gert-Jan Stomphorst – Flexibility Vallei en Rijn:

Doorgaan waar anderen stoppen is onze lijfspreuk. Best wel lastig als je als samenleving en bedrijf gevraagd wordt om met veel dingen te stoppen die je normaal wel doet. Zoals naar je werk reizen bijvoorbeeld, een face-to-face sollicitatiegesprek voeren of een opdrachtgever bezoeken.

Doorgaan is tegelijkertijd de enige manier om zo goed mogelijk door deze periode te komen. Er wordt nu meer gevraagd van onze creativiteit en ons vermogen om oplossingen te vinden. Flexibility Vallei en Rijn is door gegaan om contact te houden met opdrachtgevers, om ook nu goed te begrijpen wat er leeft en speelt. Om voeling te houden met de markt en mee te denken over mogelijkheden. Het blijkt dat er grote verschillen zijn tussen sectoren. Het ene bedrijf is minder actief dan voorheen en bij een ander bedrijf wordt er nu overgewerkt.

We zijn ook door gegaan met het monitoren van beschikbaar talent. Mensen verliezen hun baan, contracten worden niet verlengd. Werk aan de winkel dus. Ondanks alle beperkingen kunnen we nog steeds met elkaar communiceren en doen we dat inmiddels op allerlei alternatieve manieren. We zoeken contact met werkzoekenden en praten over het vervolg van een loopbaan, over een wensbaan. We zijn op dat vlak efficiënter geworden. Een crisis zorgt vaak voor vooruitgang en een soort van verbetering ten opzichte van het verleden. Naast alle negatieve gevolgen van COVID-19 gebeurt dat ook.

En omdat we doorgaan zijn er gelukkig ook nu successen. Bedrijven vinden binnen de beperkingen manieren om sollicitatieprocedures te voeren. Nieuwe collega’s in te werken. Dat gaat nu anders dan anders, maar het gebeurt wel. Deze en vorige maand hadden meerdere kandidaten hun eerste werkdag thuis. Omdat er tussen alle beperkingen naar mogelijkheden is gezocht. Hier zijn wij onze kandidaten en opdrachtgevers heel dankbaar voor. Wij gaan door!

 

 


Reacties


  1. Gearehazy: 24-07-2021 01:17
    cialis generic reviews
  2. Gearehazy: 02-07-2021 03:34
    is 20 mg prednisone a high dose
  3. Gearehazy: 02-06-2021 14:01
    cialis no prescription
  4. Moveember: 28-04-2021 23:13
    doxycycline over the counter
  5. Moveember: 08-12-2020 12:39
    Finasteride Nausea Propecia Sheetafferty real cialis no generic Meeplieflabe Tout Sur Le Viagra

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Bekijk de desktop versie van onze website.

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk